Helmut Jaskolski

Das Labyrinth

Symbol für Angst, Wiedergeburt und Befreiung

218 Seiten, 51 Abbildungen schwarz-weiß

Stuttgart: Kreuzverlag, 1994

 

 

AM FADEN DER ARIADNE

Ursprünglich vorgesehener Titel mit dem Untertitel "Bilder und Geschichten vom Labyrinth".

Dafür zeichnete Art Glöckner mit feiner Ironie die Protagonisten der antiken Story, Ariadne und Theseus.

 

Da die Rechte an dem Buch nach zehn Jahren an mich zurückgekommen sind, 

veröffentliche ich für Interessenten eine überarbeitete Fassung

Revidierte Einführung

Kapitel  1:  Minotauros

Kapitel  2:  Der Baumeister

Kapitel  3:  Missverständnisse

Kapitel  4:  Befreiung

Kapitel  5:  Wiedergeburt

Kapitel  6:  Konzentration

Kapitel  7:  Die Welt

Kapitel  8:  Lebensläufe

Kapitel  9:  Liebesgarten 

Kapitel 10:  Die Bibliothek

Kapitel 11:  Gefängnis

Kapitel 12:  Daidalos und Ikarus

 

 

Aus Leserbriefen und Rezensionen

Mit viel Freude habe ich Ihr locker und zugleich lehrreich geschriebenes Buch „Das Labyrinth, Symbol für Angst, Wiedergeburt und Befreiung" gelesen, das eine schöne Ergänzung zu Hermann Kerns Werk darstellt.

Prof. Dr. Max J. Kobbert, Münster: Brief an den Autor

Es gibt allerhand zu entdecken beim Gang durch die Labyrinthe - einmal abgesehen von allen anregenden historischen, kulturgeschichtlichen und psychologischen Aspekten, die dieses Buch in Fülle bietet.

Hartmut Weber in Radio Bayern 2, Evangelische Perspektiven (Kirchenfunk) am 11.12.1994

Ein faszinierendes Buch, ein brillantes Buch [ ...] Wer sich aber ernsthafter auf dieses Werk einläßt, der wird es als unerschöpfliche Quelle geistiger Anregung nicht mehr missen mögen.

Elmar Schaaf in Hirschberg 11, 1994

Jaskolski’s book is a wideranging overview of the burgeoning subject of mazes and labyrinths and is well worth to effort required to read it [ ...] undoubtedly ... a translation would reveal Jaskolski’s more subtle discussions of the history, mythology and meaning of this most mercurial cultural concept.

Deb Saward in Caerdroia - the journal of mazes & labyrinths, 26th Edition: 1994

Dieser Band ist nicht nur informativ und interessant gestaltet, sondern gleichsam ein Ariadnefaden durch die sich im Laufe der Geschichte wandelnden Bedeutungen des Labyrinths, welche durch die Wiedergabe erklärender Sagen und Geschichten sowie durch eine Anzahl von Skizzen und Bildern gewinnbringend nahegebracht werden. Empfehlenswert.

Karl Krendl in den bücherei nachrichten des österreichischen Borromäuswerkes, 1/95

Fachkundig und in einfacher Sprache beschreibt der Autor die Vielfältigkeit und Kraft dieses Symbols über die Jahrhunderte. Ein Buch, das in jeder Bibliothek seine Leser finden wird.

Heinz Bolliger-Salzmann im Schweizer Bibliotheksdienst SBD-Angebot 2/95

... Para Jaskolski el labirinto es el mandala de la cultura mediterránea y europea. El relato de las distintas suertes corridas por este símbolo está hecho en un estilo fácil y entretenido, sin que le falte por ello profundidad y erudición.

Emilio García Estébanez in Estudios filosóficos 125 (1995)

Mit Abbildungen, fundiertem Wissen und unterhaltsamem Schreibstil erzählt Helmut Jaskolski die Geschichte und Bedeutung des Labyrinths. [ ...] Der Autor gibt Denkanstöße und schreibt so leicht und verständlich, daß das Lesen zum Genuß wird.

Iris Rozdzynki in Publik-Forum Nr.5, 1996

 A new book (1997); The Labyrinth: symbol of fear, rebirth & liberation, by Helmut Jaskolski (Shambala Press, dist. by Random House) is an excellent source of comprehensive information on the relationship between the Labyrinth pattern/symbol and the ancient Cretan/Minoan myth regarding the Minotauros. I don't have it infront of me currently but I believe the author is Dutch or German and provides a good summary of sources and citations. the writing is good and his story and arguments are interesting and persuasive. If you find it please let me know your response. I am particularly interested in the construction and use of intentional patterns for movement which create meditative states among people (walking a labyrinth is one example, walking meditation in Zen is another). Seeing the presence of the body as an enhancement to prayer rather than an obstacle or hindrance seems a feature of early or medieval Christian practice and absent from contemporary worship, although  chastisement of the body was also far more frequently practices. It seems that after the 'age of enlightenment' the goal has been to forget we have them - maybe virtual reality is the most recent manifestation.
I hope the book proves helpful. Please respond if you are able.
Cordially, Karen Sundstrom 

Query from C.Brown on Minotaur & Labyrinth, http://www.ashlandweb.com

Jaskolski, Helmut. The Labyrinth. Symbol of Fear, Rebirth, and Liberation. (Boston, London, 1997). Translated from the German, this book is a highly readable overview of literary themes and motifs in spirituality related to the Labyrinth.

Selected Bibliography for Body and Spirituality Compiled by Darleen Pryds, Ph.D. Assistant Professor Franciscan School of Theology, Graduate Theological Union http://courseweb.fst.edu/pryds/Labyrinth/Labyrinth_Bibliography.html

What a strangely eloquent book this is! It is as if we are allowed to eavesdrop on the private musings of a mythologist as he ponders the vast depths and scope of the labyrinth as myth and symbol. Jaskolski's prose is at all times flowing, attractive and evocative, and even when he is addressing profound mythic truths it remains fresh and approachable, powerful and ever open to the reader.

Jaskolski traces the labyrinth in Western consciousness from Crete and the ancient Near Eastern myth of the encounter with the Minotaur, reassessing the sacred marriage between Theseus and Ariadne, the mortal princess who is yet a Goddess, and the flight of Daedalus and Icarus with which we are all so familiar, through the labyrinth's adoption by mediaeval Christianity as the image of the earthly pilgrim and his journey throught the world to great and eternal spiritual wisdom, to today's revival of interest in its ancient truths, not least its powerful adoption by Umberto Eco as the model of the library in his novel The Name of the Rose.

No doubt there are many pagans who would bridle at the inclusion of Christian myth within this book and refuse to read it on that account. If so, they would be the losers; this is a wonderful, evocative and thought-provoking exploration of one of the most enduring and powerful symbols of Western culture. An excellent read.

http://www.whitedragon.org.uk/reviews/book.htm

 

 

zurück zu Home